Kadernota

kadernota.JPGwoensdag 08 juli 2020 07:10

Op dinsdag 7 juli is door de gemeenteraad van Midden-Delfland de kadernota vastgesteld. De kadernota bevat de inhoudelijke en financiƫle kaders voor het beleid en uitvoering voor het komend jaar. Hieronder leest u de bijdrage van de ChristenUnie

Voorzitter, de kadernota.
Deze kadernota is in meerdere opzichten historisch te noemen. In de eerste plaats omdat het de eerste kadernota is in deze gemeente. We hebben enkele jaren geleden wel de kaderbrief gehad, maar die was minder uitgebreid dan wat er nu voor ons ligt. In de tweede plaats historisch vanwege de tijd waarin we leven. Wereldwijd nog midden in een pandemie. In Nederland lijken we voor wat betreft de gezondheidsrisico's het ergste achter de rug te hebben en kunnen we zo zoetjes aan beginnen om de financiële gevolgen in kaart te brengen. De kadernota komt dus op een moment waarop we nog geen goed zicht hebben op de financiële gevolgen voor onze gemeente. Het is dan ook niet raar dat deze kadernota omringd is met onzekerheden. En ondanks al de onzekerheden vinden wij dat hier een goed stuk voor ons ligt. Maar in alle onzekerheid die er is, is er misschien wel één zekerheid, namelijk dat we de komende jaren minder te besteden zullen hebben terwijl de uitgaven juist zullen toenemen. Dan is de vraag aan de politiek, hoe verdeel je nu op de meest doelmatige maar ook eerlijke manier de schaarse middelen.

In de kadernota maak ik een knip in de korte termijn, zeg 2021 en in de jaren daarna. Voor 2021 geeft het college aan dat zij de bezuinigingslijn wil doorzetten zoals die is aangenomen bij de laatste begrotingsbehandeling. Dat begrijpen wij. Daarnaast stelt het college voor om zeven verbetersporen uit te werken en daar met de raad over in gesprek te gaan. Ik ga er van uit dat het resultaat van de verbetersporen en de discussie daarover input zal zijn voor de volgende kadernota en dus voor de begroting 2022 - 2025. Ik hoor graag van de wethouder of ik op het goede spoor zit.

Voor de begroting 2021 heb ik al aangegeven dat wij er begrip voor hebben dat de eerder aangenomen bezuinigingen worden doorgezet. We hebben daarbij wel twee kanttekeningen:
1) Er staan voor 2021 bezuinigingen ingeboekt op het sociaal domein en welzijn. Er is de afgelopen maanden heel veel gebeurd in de wereld, in Nederland en daarmee ook in onze gemeente. Een van de gevolgen hiervan is dat de groep kwetsbare mensen niet alleen groter is geworden maar dat de groep kwetsbare mensen nog kwetsbaarder is geworden. Als de groep inwoners die nu onze steun heel hard nodig hebben, groter is geworden, dan is het volgens mij niet logisch om juist nu daar op te gaan bezuinigen. Als wij kiezen voor Midden-Delfland, dan kiezen we voor elkaar en dus ook voor onze inwoners die onze steun juist nu heel hard nodig hebben. Wat de ChristenUnie betreft is het een optie om de OZB-belasting te verhogen om bezuinigingen op dit terrein (deels) op te vangen. Ik ben benieuwd hoe de andere fracties hier tegen aan kijken.

2) De tweede kanttekening is de volgende. Het college gaat de komende periode gelijktijdig aan de gang met de begroting 2021 en de zeven verbetersporen. Ik geef u in overweging mee om voor de begroting 2021 terughoudend te zijn met bezuinigingen die onomkeerbare gevolgen hebben. Ik denk hierbij vooral aan bezuinigingen op het ambtenarenapparaat. Laat ons eerst goed de discussie met elkaar voeren voordat we verder gaan bezuinigen op ons apparaat. Wij hebben voor goede dienstverlening en voor de goede voorbereiding van besluitvorming een goed toegerust apparaat nodig. Zij doen het werk! En niet wij hier met z’n 20 of 21. Wij hebben het hier enkele weken terug al over gehad.

Voorzitter, dan nu nog kort iets over de ontwikkeling van de verbetersporen. Zoals eerder aangegeven juichen wij dit toe. De titel “kiezen voor Midden-Delfland” vinden wij een pakkende titel. Wat ons hier in deze zaal, maar eigenlijk alle inwoners verbindt is dat wij hebben gekozen voor Midden-Delfland. En waarschijnlijk hebben we daarbij allemaal onze eigen redenen om voor Midden-Delfland te kiezen. De een kiest voor Midden-Delfland vanwege het open landschap, de andere vanwege het dorpse karakter, de ander vanwege de rust, de ander vanwege de sociale cohesie, enz. Belangrijk is dat we met elkaar het gesprek aangaan om een goed evenwicht te vinden. Kortom voorzitter we zijn blij met deze ontwikkeling en kijken uit naar de uitwerking van deze sporen. En uiteraard gaan we graag hier het gesprek over aan.