Samenvatting van de reactie van de ChristenUnie op de begroting 2020-2023

zaterdag 02 november 2019 15:24

Bij de behandeling van de begroting heeft de ChristenUnie ervoor gepleit dat niet wordt bezuinigd op de voorzieningen voor de meest kwetsbaren en de ondersteuning van vrijwilligers. Verder hebben wij een motie aangekondigd om ervoor te zorgen dat de Ja/nee-situatie de standaardsituatie wordt voor de bezorging van advertentiefolders. Dat betekent dat huis-aan-huisbladen en niet-commercieel drukwerk nog wel worden bezorgd, maar reclamefolders alleen bij wie het echt wil. Hieronder volgt de samenvatting van de reactie van de ChristenUnie op de begroting 2020-2023 zoals ook gepubliceerd in de Schakel.

Naastenliefde en goed rentmeesterschap

Dit is alweer de tweede programmabegroting van dit college. De programmabegroting geeft inzicht in de financiën van onze gemeente in 2020 en volgende jaren. Maar in essentie gaat de programmabegroting natuurlijk vooral over waar wij staan en waar wij, graag met elkaar, naar toe willen. Dat is veel meer dan het beschikbaar stellen van financiën in de vorm van een begroting. Geld is een middel en geen doel!
Deze programmabegroting heeft als titel “Werken aan de kern”. Een titel die, vermoeden wij, vooral is ingegeven door de noodzaak om keuzes te maken. Door de financiële situatie worden we gedwongen om keuzes te maken in wat we wel en wat we niet kunnen doen. Bij het maken van keuzes moeten we ons allereerst de vraag stellen: wat voor gemeente, wat voor samenleving willen we zijn? Het antwoord op deze vraag moet het uitgangspunt zijn bij het bepalen wat de kern is waar wij aan willen werken. Het zal u niet verbazen dat wij als Christelijke partij kiezen voor een samenleving waarin eenieder ertoe doet en meedoet. Een samenleving die is gebaseerd op naastenliefde. Daarnaast willen wij een gemeente zijn waar zorgvuldige omgang met de schepping belangrijk is. Naastenliefde en zorgvuldig omgaan met de schepping zijn de opdrachten die wij als mensen van onze Schepper hebben meegekregen en daarmee voor ons het uitgangspunt bij te maken keuzes.

Inwoners

In Midden-Delfland is het goed vertoeven. Dat komt omdat er zoveel mensen zijn die bereid zijn om zich in te zetten voor een ander. Vrijwilligers die zich op scholen, binnen de kerken en/of verenigingen inzetten voor een ander. Mensen van de Stichting Welzijn Midden-Delfland (SWMD), die zich inzetten voor het welzijn van een ander, door bijvoorbeeld statushouders te begeleiden, zich actief in te zetten tegen eenzaamheid of door mantelzorgers te ondersteunen. Vrijwilligers van de buurtpreventie die overdag en in de avond door de kernen lopen om te voorkomen dat ongewenste gasten ons huis binnenkomen.
Al deze mensen moeten we koesteren en ondersteunen. De ChristenUnie vraagt het college terughoudend te zijn met bezuinigingen die het werk van deze vrijwilligers bemoeilijkt of hun zou kunnen demotiveren. De ChristenUnie is daarom tegen de voorgestelde bezuiniging bij de buurtpreventie en het welzijnswerk. Wij vragen het college de SWMD, de buurtpreventie en de overige vrijwilligers juist actief te ondersteunen.
Naast de vrijwilligers zouden ook de kwetsbare inwoners niet de dupe mogen worden van de bezuinigingsoperatie. Als ChristenUnie vinden wij dat het minimabeleid moet worden ontzien. Mensen die van een minimum moeten leven mogen niet verder geraakt worden in hun levensbehoefte. De ChristenUnie kan daarom niet op voorhand instemmen met de voorgestelde bezuiniging van 20.000€ in 2021 door het verder versoberen op de voorzieningen voor minima. We willen eerst de consequenties hiervan in beeld.

(Jeugd)zorg

De kosten in de zorg zijn nog lang niet beheersbaar. De efficiëntie die het brengen van zorg dichter bij mensen moest opleveren, blijkt verder weg dan het wensdenken had ingeschat. Met name jeugdzorg levert ons gaten in de begroting.
Voor de ChristenUnie staat als een paal boven water dat er zorg moet zijn voor mensen die dat nodig hebben. De cijfers over gebruik van jeugdzorg (en WMO) stemmen wel tot nadenken. Is de maatschappij daadwerkelijk zoveel complexer geworden in de afgelopen jaren dat het een dergelijke stijging van de kosten van jeugdzorg legitimeert? Gaat dit echt over jongeren die absoluut zorg nodig hebben, of is hier ook sprake van uitdagingen waar ouders primair voor aan de lat staan en waar nu de maatschappij voor wordt aangeslagen? Indringende, moeilijke vragen. Echter ook vragen die we niet kunnen laten liggen. Wat betreft de ChristenUnie moeten we opnieuw vaststellen of alle zorg daadwerkelijk verleend wordt aan mensen die het ook nodig hebben. Dit zal geen makkelijk traject worden, maar gezien de rekening die we moeten betalen is het wel onvermijdelijk. Graag gaan we hierover het gesprek aan in de raad en met het college.
De jeugdzorg is sinds de vorige begrotingsbehandeling een favoriet onderwerp in onze raad. Dat is in andere gemeenten in Nederland niet anders. Naar onze mening gaat het helaas vaak over de kosten en zelden over de jeugdhulp zelf. Tijdens de raadsvergadering van 26 februari 2019 heeft de gemeenteraad ingestemd met een door het college voorgestelde plan van aanpak. In het plan van aanpak is een belangrijke rol weggelegd voor het Maatschappelijk Team van de gemeente. Onderdeel van het plan van aanpak is een inventarisatie van de cijfers en feiten. Op basis van deze cijfers en feiten kan een analyse worden gemaakt. De resultaten van de analyse zouden leiden tot voorstellen voor een optimale zorgverlening en betere beheersing van de kosten.
In de programmabegroting stelt het college vanaf 2021 een bezuiniging van € 100.000 voor. De ChristenUnie kan hier uiteraard niet mee instemmen. Naar onze mening kunnen we pas praten over een mogelijke bezuiniging nadat de cijfers en feiten bekend zijn en de analyse is gemaakt. Om verantwoorde keuzes te kunnen maken moet eerst het plaatje compleet zijn.

Duurzaamheid

Goed rentmeesterschap of duurzaamheid is een belangrijke waarde voor de ChristenUnie. Wat betreft de energietransitie ondersteunt de ChristenUnie de gekozen lijn waarin met name wordt ingezet op hergebruik van restwarmte, aardwarmte en zonne-energie. Wij ondersteunen het gescheiden inzamelen van het huishoudelijk afval. Op steeds meer plekken binnen onze gemeente staan containers waarin het vooraf gescheiden afval kan worden aangeboden. Een stap voor het gescheiden inzamelen van afval is het voorkomen of beperken van het ontstaan van afval. Eén van de mogelijkheden om de afvalstroom papier te beperken is het tegengaan van de verspreiding van ongevraagd drukwerk. De ChristenUnie wil er daarom voor pleiten dat de Ja/nee-situatie de standaardsituatie wordt voor de bezorging van advertentiefolders. Dat betekent dat huis-aan-huisbladen en niet-commercieel drukwerk nog wel worden bezorgd, maar reclamefolders alleen bij wie het echt wil. Voor inwoners die nog wel graag de reclamefolders in hun brievenbus willen ontvangen, stellen we voor om een ja/ja-sticker beschikbaar te stellen.
Duurzame economische activiteiten zijn een belangrijke randvoorwaarde voor het behoud van de vitaliteit van Midden-Delfland. De ChristenUnie juicht de lijn van het college toe om duurzame initiatieven van ondernemers te ondersteunen.

Landschap

Het college is voornemens een verzoek in te dienen bij de provincie Zuid-Holland voor het aanpassen van de grenzen van het kroonjuweel aan de zuidrand van Schipluiden. Na goedkeuring door de provincie kunnen op deze locatie vrije kavels voor woningbouw worden uitgegeven. Als ChristenUnie zien wij uiteraard het belang in van woningbouw. Wel willen wij er bij het college op aandringen in te zetten op een goed participatietraject met de bewoners in de directe omgeving. We vragen het college zo veel als mogelijk rekening te houden met de zorgen en eventuele wensen van deze inwoners.

Tot slot

Het is ons aller opdracht te werken aan een sociaal, duurzaam en vitaal Midden-Delfland. Het uitvoeren van deze opdracht kunnen we niet alleen. We zullen het samen moeten doen. We zijn daarom verheugd en dankbaar dat wij, als lokale politici, op 15 oktober te gast mochten zijn bij de SWMD. Die avond mochten we in gesprek gaan met medewerkers en vrijwilligers die bereid waren hun ervaringen met ons te delen. Dit lovenswaardige initiatief verdient navolging, waarbij wat de ChristenUnie betreft nu de politiek aan zet is. Dit is een goede manier om de kloof tussen inwoners en politiek te verkleinen. Wij gaan ervan uit dat de gehele gemeenteraad deze opdracht samen met het college oppakt. Wij wensen wij het college, de raad en alle inwoners veel wijsheid toe, en bovenal de zegen van God.