Praktijkondersteuners jeugd bij huisartsen

huisarts.jpgdinsdag 01 januari 2019 21:38

Op 3 december 2018 heeft de ChristenUnie aan het college gevraagd om de mogelijkheid, voorwaarden en kansen van de praktijkondersteuners jeugd serieus te verkennen. Dit naar aanleiding van resultaten in andere gemeenten (o.a. Assen, Leeuwarden en Steenwijkerland). Het antwoord van het college kunt u lezen in de volgende paragraaf.

In het nieuwe stelsel van resultaatgerichte inkoop jeugdhulp behouden huisartsen hun wettelijke verwijsrecht naar jeugdhulpaanbieders. In 2019 gaan we daarom met de huisartsen in gesprek over de onderlinge samenwerking en taakverdeling tussen huisarts en Maatschappelijk Team. Onderdeel van deze gesprekken is de vraag hoe we ervoor zorgen dat er in onze gemeente voldoende laagdrempelige expertise beschikbaar is voor lichte GGZ-problematiek bij jongeren. Een praktijkondersteuner jeugd is een middel en geen doel op zich. Het gaat erom dat de juiste zorg op de juiste plek gegeven wordt. In 2019 willen wij daarom samen met de huisartsen en het Maatschappelijk Team onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om binnen de gemeente voldoende laagdrempelige expertise beschikbaar te hebben voor lichte GGZ-problematiek bij jongeren. Dit kan vorm krijgen via een praktijkondersteuner jeugd maar bijvoorbeeld ook door extra GGZ-expertise toe te voegen aan het Maatschappelijk Team. Wij willen gebruik maken van ervaringen van andere gemeenten. Vanuit het H4 kernteam jeugd 8i jongeren start in het eerste kwartaal 2019 een pilot POH1-jGGZ in de gemeente Delft. Zorgverzekeraar DSW en de ZEL (zorgorganisatie eerstelijn) zijn bij deze pilot betrokken. In de gemeente Westland zijn plannen voor een POH'er als verlengde arm van het wijkteam. De uitkomsten van deze pilots zullen wij ook betrekken bij onze verkenning.